Op steeds meer scholen in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs worden er behalve gesprekken met ouders ook gesprekken met de leerlingen gevoerd. De volgende stap zijn driehoekgesprekken, waarin de leerkracht, de leerling en een ouder gelijkwaardig deelnemen. Praktijkervaringen met driehoekgesprekken zijn positief.
Een goede relatie tussen leerkracht, leerling en ouders is belangrijk. Het bevordert de persoonlijke ontwikkeling en leerontwikkeling van kinderen. Wanneer zowel scholen in de bovenbouw van het PO als scholen in de onderbouw van het VO in onderlinge afstemming met driehoekgesprekken gaan werken, ontstaat een soepeler overgang van leerlingen van PO naar VO.
In deze cursus krijg je theorie en praktische handreikingen voor het zelf voeren van driehoekgesprekken. Ook gaan we oefenen met het voeren van driehoekgesprekken. Aan de cursus nemen zowel leerkrachten uit bovenbouw PO als leerkrachten uit onderbouw VO deel. Je leert elkaar en de manier waarop je met leerlingen en ouders gesprek voert hierdoor (beter) kennen.